Header-New
آموزشگاه تیزهوشان خط علم

افزایش اعتماد به نفس در کودکان

افزایش اعتماد به نفس در کودکان

اعتماد به نفس اولین شرط لازم برای کارهای بزرگ است، زیرا به فرد کمک می‌کند تا به توانایی‌های ذاتی خود ایمان داشته باشد. پس افزایش اعتماد به نفس در کودکان باعث تغییر نگرش آن‌ها به انجام کارهای دشوار و مقابله با سختی‌ها می‌شود. با وجود همه مشکلات و چالش‌ها داشتن اعتماد به نفس ما را به سمت موفقیت هدایت می‌نماید.

برای موفقیت در دنیای امروزی، فرزندان ما نیز به سطح بالایی از اعتماد به نفس نیاز دارند. از این رو، مسئولیت اصلی ما این است که مراقب باشیم تا فرزندانمان به عنوان افرادی با اعتماد به نفس رشد کنند. پس بیایید برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان تلاش خود را به عنوان والدین انجام دهیم.

افزایش اعتماد به نفس در کودکان می‌تواند نگرش مثبتی را در کودک ایجاد کند. به فرزندانمان کمک می‌نماید در اولین قدم بر ترس بر تمام مشکلات غلبه و آن‌ها را قوی‌تر کند تا از اشتباهات خود درس بگیرند و هر روز بهتر رشد کنند. این ویژگی‌ها همچنین برای رویارویی با مشکلات و موقعیت‌های پیش بینی نشده در زندگی ضروری هستند. زیرا افراد با اعتماد به نفس دانش این را دارند که چگونه می‌توانند آگاهانه با مسائل کنار بیایند، حتی زمانی که زندگی در مراحل شدیدترین سختی‌ها است. پس این وظیفه اصلی خانواده است تا در راستای افزایش اعتماد به نفس در کودکان کمک نماید.

افزایش اعتماد به نفس در کودکان
افزایش اعتماد به نفس در کودکان

آیا می‌دانید سطح اعتماد به نفس فرزندتان با موفقیت‌های تحصیلی او ارتباط مستقیم دارد؟

یادتان باشد، ترس آن‌ها از شکست می‌تواند بر توانایی هایشان برای عملکرد به عنوان یک دانش‌آموز نیز تأثیر بگذارد. این ترس وظایف تحصیلی آن‌ها را مختل و در نتیجه بر عملکردشان اثرات مخربی می‌گذارد.

برنامه ارزیابی دانش‌آموزان بین‌المللی (PISA)  این نکته را کاملاً برجسته و بیان می‌کند که عدم اعتماد به نفس در کودکان به عنوان مانعی در پذیرش وظایف چالش برانگیز عمل می‌نماید، که روند رشد و توسعه کلی آن‌ها را مختل می‌کند.

در اینجا 7 راه برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان عنوان شده است

1. انتظارات روشنی را تعیین کنید:

در بیشتر موارد، بچه‌ها می‌توانند عملکرد خوبی داشته باشند اگر بدانند خانواده‌ها چه انتظاراتی از آن‌ها دارند. بنابراین به عنوان والدین، باید قوانین روشنی را در خانواده تنظیم و مطمئن شوید که بچه‌ها هم نسبت به آن موارد آگاه هستند. اهمیت این دستورالعمل‌ها را برای فرزندان خود توضیح و به آنها بگویید که چگونه اینها همیشه از خانواده و حقوق اعضا محافظت می‌کنند. به عنوان یک الگو در خانواده، باید همیشه با سایر اعضا صادق باشید. زیرا این صداقت اساس روابط پایدار است و دستاوردهای واقعی را برجسته می‌کند. در حالی که پایه‌های نظم و انضباط را در خانه خود می‌گذارید، بی‌تفاوت به نظر نرسید. در عوض، اجازه دهید این یک تمرین مثبت باشد که در آن همه اعضای خانواده در یک صفحه باشند.

2. افزایش اعتماد به نفس در کودکان رفتار مثبت را تقویت نمایید:

تشویق شما برای کودک اهمیت زیادی دارد. بنابراین از صمیم قلب به کودک انگیزه و از آن‌ها قدردانی کنید، حتی کوچکترین دستاوردهای فرزندانتان را به حساب آورید. تمجید و قدردانی شما به کودکان انگیزه می‌دهد تا کارهای جدید در راستای تقویت خود را امتحان و از منطقه امن خارج شود.  این در نهایت باعث می‌شود که او با هر تجربه و دستاوردی بهتر و قویتر شود. بیایید با یک مثال توضیح دهیم. زمانیکه برای اولین بار کودک شما شروع به راه رفتن می‌کند، حتی اگر زمین بخورد باز به خاطر تشویق و خنده‌ی شما بلند و شروع به قدم برداشتن می‌کند. زمانیکه فرزندان درگیر امتحانات نهایی سخت و پر چالش یا در حال مطالعه برای آزمون تیزهوشان هستند، همیشه خانواده باید به او قوت نفس بدهد و به فرزند خود بگوید:

افزایش اعتماد به نفس در کودکان
افزایش اعتماد به نفس در کودکان

درست که الان درس‌ها سخت هستن ولی تو می‌تونی و باید قبول بشی چون خانواده به تو ایمان دارن

یکی از بهترین راه تشویق فرزندان، دادن هدیه به آن‌ها بعد از موفق شدن است. فراموش نکنید همانطور که گفتیم تشویق خانواده باعث افزایش اعتماد به نفس در کودکان می‌شود.

3. فشار منفی همسالان و تحصیلی را کاهش دهید:

اگر فرزندان شما در غل و زنجیر فشارهای غیر ضروری احساس خفگی کنند، هرگز نمی‌توانند با اطمینان بزرگ شوند. تحقیقات ثابت کرده است که فشار منفی همسالان تأثیر مخربی بر عزت نفس افراد دارد و به شدت بر اعتماد به نفس و سلامت روان تأثیر می‌گذارد و مانع افزایش اعتماد به نفس در کودکان می‌شود.

شایع‌ترین دلیل این فشار روی بچه‌ها زمانی است که والدین توقع زیادی دارند و آن‌ها را با دیگران مقایسه می‌کنند. بنابراین، به عنوان بزرگسالان، باید این مسائل را در نهایت اصلاح و با کودکان با احترام رفتار کنیم تا احساس ارزشمندی را در آن‌ها القا نماییم. ما باید بچه هایمان را همان طور که هستند بپذیریم زیرا این بهترین راه برای القای قدرت درونی و تقویت اعتماد به نفس آن‌ها از طریق فضیلت پذیرش خود است. پس بیایید با توجه به موارد گفته شده افزایش اعتماد به نفس در کودکان را در برنامه پرورششان قرار دهیم.

همچنین می‌توانید با انتخاب روش آموزشی مناسب، افزایش اعتماد به نفس در کودکان را ایجاد نماییم. به عنوان مثال، اگر فرزند شما فردی درونگرا است، می توانید گزینه‌های مناسب‌تری مانند کلاس‌های آنلاین را برای او انتخاب کنید که به کودک کمک می‌کند تا درون خود را بدون گیج شدن در سر و صدای کلاس‌های شلوغ سنتی، بهتر کشف نمایند.

4. همیشه برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان انتظارات واقع بینانه داشته باشید:

وقتی برای فرزندتان اهداف واقع بینانه تعیین می‌کنید، جرقه افزایش اعتماد به نفس در کودکان را ایجاد می‌نمایید. این به دلیل دستاوردهای قابل مشاهده است و با تحقق هر هدف تعیین شده، احساس عزت نفس ایجاد می‌نماید. بیایید با یک مثال توضیح دهیم. فرض کنید در آزمون ریاضی سپری شده فرزند شما نمره‌ی 12 را کسب کرده است. یک خانواده منطقی باید برای آزمون بعدی از فرزند خود انتظار نمره‌ی بالای 14 را داشته باشد. زمانیکه دانش‌آموز نمره‌ی بالای 15 را کسب می‌نماید حس خوبی به دلیل پیشرفت در او ایجاد می‌شود. این حس باعث افزایش اعتماد به نفس در کودکان خواهد شد.

افزایش اعتماد به نفس در کودکان
افزایش اعتماد به نفس در کودکان

اجازه دهید کودک فقط آنچه را که امکان پذیر است انجام دهد و اگر احساس می‌کنید که خواسته شما برای او خیلی زیاد است، باید حد و اندازه خواسته خود را پایین آورید و کار را آسان‌تر کنید. یادتان باشد یک ورزشکار در روز اول نمی‌تواند وزنه 100 کیلویی را بلند نماید. پس برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان به آن‌ها فشار نیاورید.

5. استفاده از رسانه‌های اجتماعی را محدود کنید:

استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی می‌تواند باعث ایجاد شک و تردید و کاهش اعتماد به نفس در خود شود!

شاید تعجب کنید که بدانید استفاده به ظاهر بی‌ضرر از رسانه‌های اجتماعی می‌تواند مقصر بزرگی برای کاهش اعتماد به نفس فرزند شما باشد. افراط و تفریط بیش از حد از این نوع باعث ایجاد فشار غیر ضروری همسالان بر دانش‌آموزان می‌شود و این روندها اکنون به یک تهدید بزرگ برای گروه‌های آسیب پذیر تبدیل شده است.

در مجموع، اگر بچه‌ها زمان زیادی را صرف استفاده‌های غیرآموزشی از اینترنت (مانند رسانه‌های اجتماعی و غیره) کنند، می‌تواند هشداری برای مشکلات مختلف سبک زندگی باشد و همچنین منجر به اختلالات متعدد سلامت روانی خواهد شد که مسیر افزایش اعتماد به نفس در کودکان را از بین می‌برد. مطمئناً فرزندان شما می‌توانند از طریق مدارس آنلاین بهترین استفاده را از یادگیری با کیفیت بالا ببرند. اما، همچنان باید استفاده آن‌ها از وب‌سایت‌های شبکه‌های اجتماعی و دیگر استفاده‌های غیرآموزشی از اینترنت (مانند مرور، گشت و گذار، و استفاده از رسانه‌های اجتماعی) را بررسی و کنترل نمایید. یادتان باشد فرزندان به عنوان یک الگو به شما نگاه می‌کنند. سعی کنید جلوی آن‌ها بیش از حد از فضای مجازی استفاده نکنید. یکی از بهترین راه‌هلی افزایش اعتماد به نفس در کودکان این است که آن‌ها اعتماد به نفس را از نحوه برخورد و دیسیپلین شما با دیگران یادگیرند.

6. تاب‌آوری و انعطاف پذیر بودن را آموزش دهید:

اگر فرزندان شما توانایی قوی ماندن و مقاومت در برابر اتفاقات ناخوشایند زندگی را داشته باشند، می‌توانند افراد موفقی باشند. آموزش تاب آوری حس اعتماد به نفس را در کودکان شما برای مبارزه با ناملایمات و چالش‌های زندگی القا می‌نماید.

افزایش اعتماد به نفس در کودکان
افزایش اعتماد به نفس در کودکان

این کیفیت برای ایجاد قدرت درونی آن‌ها ضروری است و به فرزندان می‌آموزد که قوی بمانند و شکست‌ها را به عنوان فرصتی برای رشد و درس گرفتن از اشتباهات خود بپذیرند. افراد انعطاف پذیر در مقابله با شکست‌ها و ناامیدی‌های خود موفق می‌شوند و با شجاعت محض و سرسختی ذهنی درنهایت پیروز ظاهر خواهند شد.

7. پدر و مادر خوبی برای فرزندانمان باشیم:

اولین الگو برداری فرزندان از پدر و مادرشان است پس خواهشا سعی کنید جلوی فرزندان خود بهترین ورژن از خودتان باشید. یادتان باشد زمانی یک بچه برای موفقیت تلاش می‌کند، که پدر یا مادر خود را در حین تلاش کردن دیده باشد. زمانی یک بچه شروع به کتاب خواندن می‌کند، که پدر یا مادر خود را در حین مطالعه دیده باشد. اگر شما به عنوان والدین خیلی در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنید، این انتظار را نداشته باشید تا فرزندان شما فعالیت کمی در شبکه‌های اجتماعی داشته باشند. خانواده آینه‌ای برای فرزندان خود است. پس سعی کنید پدر و مادری با اعتماد به نفس باشید تا فرزندانتان از شما این مفهوم را یاد بگیرند.

حرف پایانی:

اعتماد به نفس پاسپورتی برای یک زندگی موفق است پس افزایش اعتماد به نفس در کودکان یک امر واجب خواهد بود. داشتن آن ویژگی‌های ضروری، مانند خودآگاهی و قدرت درونی یک فرد را به تصویر می‌کشد و به رویارویی بدون ترس با تمام چالش‌های زندگی کمک می‌نماید. امیدواریم موارد گفته شده به شما کمک کرده باشد تا راه‌ها و روش‌های مؤثری را که می‌توانند اقیانوسی از تفاوت در سطح اعتماد به نفس فرزندتان ایجاد کنند، درک نمایید پس ادامه دهید و از موارد گفته شده برای تربیت فرزندان خود استفاده نمایید.

هنوز هیچ نظری ثبت نشده است.

استاد محمدرضا لطفی